عبادت بجز خدمت خلق نيست

عبادت بجز خدمت خلق نيست
پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود:

«أنْسكُ النّاس نُسكاً أنْصَحُهُمْ جَیْباً وَ‌اسْلَمُهُم قلباً لِجَمیعِ الْمسلمینَ.»
عابدترین مردم آن كسی است كه نسبت به مردم خیرخواه تر از دیگران و نسبت به تمام مسلمین سلیم القلب تر و باصفاتر باشد.
بنابراین، اگر مرجع حاجات مردم شدید، خوشحال باشید كه خدا شما را دوست می دارد، و چنانچه در خانه یا دفتر كارتان به روی مردم بسته شد و مردم به شما مراجعه نكردند یا نتوانستند مراجعه كنند، بدانید كه از رحمت خدا محروم شده اید و باید به جای خوشحالی، ناراحت و اندوهگین شوید.
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید:

نزدیكترین شما به من در روز قیامت كسانی هستند كه در گفتار راستگوتر و در امانت داری استوارتر و در عهد و پیمان باوفاتر و در اخلاق نیكوتر و نسبت به مردم نزدیكتر و خدمتگزارتر باشند


حضرت اما م جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:

ای رفاعه! به خدا و محمد و علی ـ علیهما السّلام ـ ایمان نیاورده است كسی كه هرگاه برادر مؤمن او برای رفع حاجتی نزد وی بیاید، با چهره باز با او برخورد نكند. اگر بتواند خود حاجت او را برآورد باید در این باره به سرعت اقدام كند و اگر نمی تواند، نزد دیگران برود تا حاجت او را برآورده سازد، و اگر كسی غیر از این باشد كه برایت وصف كردم هیچ گونه ولایت و رابطه ای بین ما و او نیست.


کودکان

۱۰جمله ویرانگر که نباید به کودکان گفت!!

10 جمله ویرانگر که نباید به کودکان گفت!!

اگر حرف‌های ناصحیح به فرزندتان زده‌اید، فرصت‌های زیادی برای جبران آنها ندارید. این جملات ویژگی برگشت ناپذیری دارند. به نزد فرزندتان بشتابید...
 

با بچه ها چطور حرف بزنیم؟

هنگامی‌که بچه ها تکلیف خود را در مدرسه جا می‌گذارند، امکان دارد حتی شمار زیادی از پدران و مادران فهمیده، فرزند خویش را ملامت کنند و بگویند:" تو چقدر نادانی؟" . یا به طور مثال، چنانچه در یک روز تعطیل بچه‌ها با هم دعوا کنند، ممکن است والدین بردبار نیز از این وضع شگفت زده شوند و بانگ برآورند:" به چه علت بچه های من چنین رفتاری دارند؟!".

احتمال دارد بزرگ کردن بچه، همچون آزمایشی جهت سنجش میزان صبر و استقامت پدر و مادر باشد، ولی این مورد خیلی اهمیت دارد که کاربرد عبارت آزارنده، احتمالا حس عزت نفس بچه را کاهش می‌دهد. "دونالد کیت"، رایزن روان شناس کودک در دانشگاه پنسیلوانیا، اظهار می‌دارد: والدین باید بدانند که خشمگین و محروم ساختن بچه از برخی چیزها را باید بدین جهت اعمال کنند که بچه پی‌برد چه رفتاری باید داشته باشد. به هر حال، پدر و مادر، امکانات روحی- روانی ضروری را به منظور مهار موقعیت‌های گوناگون دارا می‌باشند."

در مطالب زیر ده مورد از جملات زیان بخشی را که احتمال دارد والدین ابراز دارند و سپس راه کارهای اجتناب از این موقعیت ها را تشریح کرده ایم:

از چه رو نمی‌توانی مانند فلانی باشی؟

"مریم" پیوسته تکالیفش را انجام می‌دهد و دندان هایش را مسواک می‌زند. لیکن برادرش "امیر"، این گونه نیست و تمام امور را باید به وی یادآور شد. چرا او قادر نیست همانند "مریم" باشد؟

روان شناسان گفته‌اند که مقایسه صرفا موجب افزایش حسادت بین برادر و خواهر می‌گردد. به باور یک روانشناس کودک" در صورتی که بچه‌ای با خواهر یا برادرش یا بچه دیگری مقایسه شود، احتمالا از وی بیزار می‌گردد."

در عوض مقایسه کردن بچه‌ها، برای فرزندتان دقیقا مشخص سازید که از او چه می‌خواهید؟!

اتاق تمیز؟ میز مرتب؟ آن بخش از کردار بچه را که مایلید تغییر کند، به دقت مشخص سازید.

برای فرزندتان تشریح کنید که خوی‌های نیکو، چه یاری‌هایی به او می‌کند. مثلا به او توضیح دهید که عادت انجام به موقع تکالیف، سبب می‌شود نمرات ممتازی کسب کند و در این حالت نباید دلواپس باشد که تابستان نیز به مدرسه برود. چنانچه بچه متوجه شود که شما میل دارید وی، کردارش را در پاره ای از موارد عوض کند تا بهتر از آنچه هست، بشود، در این صورت یقینا تغییرات فرزندتان را شاهد خواهد بود.

 

ادامه نوشته

تخلفات اداري

فصل دوم : تخلفات اداري

ماده 8 :

 تخلفات اداري به قرار زير است :

1 - اعمال و رفتار خلاف شئون شغلي يا اداري .

2 - نقض قوانين و مقررات مربوط.

3 - ايجاد نارضايتي در ارباب رجوع يا انجام ندادن يا تاخير در انجام امور قانوني آنها بدون دليل .

4 - ايراد تهمت و افترا، هتك حيثيت .

5 - اخاذي .

6 - اختلاس .

7 - تبعيض يا اعمال غرض يا روابط غير اداري در اجراي قوانين و مقررات نسبت به اشخاص .

8 - ترك خدمت در خلال ساعات موظف اداري .

9 - تكرار در تاخير ورود به محل خدمت يا تكرار خروج از آن بدون كسب مجوز.

10 - تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتي ، ايراد خسارات به اموال دولتي .

11 - افشاي اسرار و اسناد محرمانه اداري .

12 - ارتباط و تماس غير مجاز با اتباع بيگانه .

13 - سرپيچي از اجراي دستورهاي مقامهاي بالاتر در حدود وظايف اداري .

14 - كم كاري يا سهل انگاري در انجام وظايف محول شده .

15 - سهل انگاري روسا و مديران در ندادن گزارش تخلفات كارمندان تحت امر.

16 - ارائه گواهي يا گزارش خلاف واقع در امور اداري .

17 - گرفتن وجوهي غير از آن چه در قوانين و مقررات تعيين شده يا اخذ هر گونه مالي كه در عرف رشوه خواري تلقي مي شود.

18 - تسليم مدارك به اشخاصي كه حق دريافت آن را ندارند يا خودداري از تسليم مدارك به اشخاص كه حق دريافت آن را دارند.

19 - تعطيل خدمت در اوقات مقرر اداري .

20 - رعايت نكردن حجاب اسلامي .

21 - رعايت نكردن شئون و شعاير اسلامي .

22 - اختفا، نگهداري ، حمل ، توزيع و خريد و فروش مواد مخدر.

23 - استعمال يا اعتياد به مواد مخدر.

24 - داشتن شغل دولتي ديگر به استثناي سمتهاي آموزشي و تحقيقاتي .

25 - هر نوع استفاده غير مجاز از شئون يا موقعيت شغلي و امكانات و اموال دولتي .

26 - جعل يا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمي يا دولتي .

27 - دست بردن در سوالات ، اوراق ، مدارك و دفاتر امتحاني ، افشاي سوالات امتحاني يا تعويض آن ها.

28 - دادن نمره يا امتياز، بر خلاف ضوابط.

29 - غيبت غير موجه به صورت متناوب يا متوالي .

30 - سو استفاده از مقام و موقعيت اداري .

31 - توقيف ، اختفا، بازرسي يا باز كردن پاكتها و محمولات پستي يا معدوم كردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانوني .

32 - كارشكني و شايعه پراكني ، وادار ساختن يا تحريك ديگران به كارشكني يا كم كاري و ايراد خسارت به اموال دولتي و اعمال فشارهاي فردي براي تحصيل مقاصد غير قانوني .

33 - شركت در تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غير قانوني ، يا تحريك به برپايي تحصن ، اعتصاب و تظاهرات غير قانوني و اعمال فشارهاي گروهي براي تحصيل مقاصد غير قانوني .

34 - عضويت در يكي از فرقه هاي ضاله كه از نظر اسلام مردود شناخته شده اند.

35 - همكاري با ساواك منحله به عنوان مامور يا منبع خبري و داشتن فعاليت يا دادن گزارش ضد مردمي.

36 - عضويت در سازمانهايي كه مرامنامه يا اساسنامه آنها مبتني بر نفي اديان الهي است يا طرفداري و فعاليت به نفع آنها.

37 - عضويت در گروه هاي محارب يا طرفداري و فعاليت به نفع آنها.

38 - عضويت در تشكيلات فراماسونري.

نگاهی به جلسات شورای دبیران در راستای فعال سازی شورا

از دید گاه اسلام شورا و مشورت اساس کار و سیاست مدیریت ورهبری است و مشورت در انجام امور با مو منان از دستورات خدای متعال بر پیامبر می باشد.
(وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله)
اختصاص سوره ای از قرآن نیز با عنوان "شورا" ناشی از اهمیت مشورت وشور در اسلام است.
در جوامع کنونی نیز مشارکت ومشورت در امور از مهمترین فاکتورهای برقراری روابط انسانی می باشد.
"مشارکت یعنی مجموعه اقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان (معلمان –دانش آموزان-و اولیاء)را در فراند تصمیم گیری – از طریق تفویض اختیار در سطوح مختلف – افزایش دهد و نوعی حس مالکیت و تعلق را در افرادی که به شکلی با سازمان مربوط هستند بوجود آورد."
معلمین با اختصاص بخشی از ساعات روز خود وصرف بیشترین نیرو وانرژی در مدرسه ولمس مسائل اموزشی وتربیتی در ارتباط با دانش آموزان صاحب نظر بوده و بخوبی می توانند در تصمیم گیری ها و سازندگی وپیشبرد اهداف آموزشی و تر بیتی سهیم وشریک باشند
.
جلسات شوراها مرکز وکانون بررسی عقاید –ایده ها و نظرات بوده وشورای آموزشی مظهر ومحل اتخاذ تصمیمات گروهی می باشد.و تقویت کننده ی حس مسئولیت پذیری- مشارکت -عضویت وتعلق فرد به گروه را به همراه دارد.و بالاتر از همه شورا نمادی از رهبری- ازاد اندیشی- و احترام به کرامت انسانی از سوی مدیر مدرسه می باشد.مدیریت مبتنی براصول مشارکت جویی و مشورت می تواند وصول به اهداف آموزشی وتربیتی را آسان نموده وموجب ارتقاء آن شود.

عوامل تاثیر گذار برجلسات شورای معلمان:

بقيه متن را در ادامه مطلب پيگيري كنيد.

ادامه نوشته

توصيه هايي درباره پيشگيري از بيماري آنفولانزاي نوع A

الف ) توصیه به مدیران مدارس

1-     بررسی و كنترل بهداشت محیط مدرسه به ویژه سرویس های بهداشتی ، محیط كلاس ها ، راهروها ، حیاط مدرسه ، كارگاه ها و آزمایشگاه ها ، خوابگاه ها ، آشپزخانه ، سالن غذا خوری در مدارس شبانه روزی .

2-    كنترل سیستم لوله كشی صابون مایع مدرسه .

3-    داشتن كارت سلامت كلیه متصدیان خدمات عمومی .

4-    آموزش بهداشت فردی در مراسم آغازین و توصیه به همراه داشتن ملزومات بهداشت فردی توسط دانش آموزان

5-    نصب پیام ها و مطالب بهداشتی مرتبط با موضوع در معرض دید دانش آموزان

6-    تشكیل جلسه انجمن اولیاء در خصوص موضوع 

7-    همكاری با مراكز بهداشتی در خصوص موضوع

8-    در صورت مشاهده هر گونه علائم سریعا با مراكز بهداشتی

ب) توصیه به دانش آموزان

      1-  بهداشت فردی را رعایت كنند .

     2-  مرتبا دست های خود را با آب و صابون مایع بشویند .

     3- وقتی عطسه و سرفه می كنند دهان خود را با دستمال بپوشانند .

     4- در صورت بروز بیماری سریعا به پزشك مراجعه نمایند .


محورهاي بازديد در مهرماه

 

1-کنترل آمار دانش آموزان وتعدادکلاسها.

2-بررسی کمبود ویا مازادنیروی انسانی وکنترل برنامه های کلاسی.

3-تهیه دفاتر آماروشاخص وسایردفاترموردنیاز.

4-مسدودنمودن دفاترامتحانات.

5-راه اندازی آزمایشگاه کارگاه وکتابخانه مدارس.

6-تاکیدبرکیفیت بخشی به فعالیتهای پرورشی،بهداشتی ومراسم آغازین.

7-بررسی امکانات وتجهیزات موردنیاز .

8-کنترل پرونده های تحصیلی.