آشنایی با آیین نامه اجرایی مدارس
یکی ازموارد مهمی که شایسته است راهنمایان آموزشی و مدیران مدارس از مفاد آن آگاهی داشته باشند آیین نامه اجرایی مدارس است .
یکی ازموارد مهمی که شایسته است راهنمایان آموزشی و مدیران مدارس از مفاد آن آگاهی داشته باشند آیین نامه اجرایی مدارس است .
بر اساس نتایج بازدیدهای انجام شده عدم عنايت به اين 20 نكته ،مدرسه و محيط آموزشي شما را
درگير مسايل و مشكلات جدي خواهد نمود.
1- پرهيز از انجام فعاليت هاي آموزشی و پرورشی خارج از واحد آموزشی بدون كسب مجوز هاي لازم از اداره
2-مطلع ساختن اوليا ء از عناوين فعاليت هاي فوق برنامه
3- خودداري از به كارگيري نيروي انساني بدون اخذ مجوز و گزينش و هم چنين خارج از ضوابط مربوطه
4- اجتناب از دريافت وجوه به صورت نقدي و خارج از ضوابط ابلاغ شده بصورت اجباری با عناوين مختلف از قبيل پول پوشه، كتاب كمكي و ... از دانش اموز
5-ثبت نمودن رويدادهاي مالي در دفتر مدارس با خودكار ( از ثبت با مداد جداً خودداري شود)-نرم افزار جدید حسابداری آموزش وارائه خواهد شد.
6- مسدود كردن دفاتر مالي سال گذشته و مشخص كردن تراز مالي( انجام امور حسابداری مدارس توسط حسابدار شاغل در همان منطقه ممنوع است)
7- مراقبت از مخدوش نبودن ضمائم اسناد، بدون تاريخ نبودن يا امضاء نشده ماندن فاكتورهاي سنوات قبل
8- نظارت مستمر و دقيق بر سرويس مدارس و ناقص نبودن پرونده رانندگان سرويس ها
9- دست نويس نبودن دفاتر امتحانات و درج امضاء دبير مربوطه
10- كنترل ونظارت دقيق بر نمرات مستمر و پاياني
11- نظارت بر بهداشت مدرسه
12- اطمينان از نبود اجناس ممنوعه و يا تاريخ گذشته در بوفه مدارس (مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در انبار مدارس شبانه روزی)
13-عدم به كارگيري نيرو هاي آزاد و فاقد كارت بهداشت
14- دعوت نكردن از كادر اداره در ساعات اداري (جهت حضور به عنوان مدرس )
15- امضاء شدن دفتر اموال و تأييد جمعدار اداره
16- كامل بودن پرونده پرسنلي همكاران و موجود بودن ابلاغ پرسنلي ايشان در مدرسه
17- توجيه و اطلاع رساني به والدين در خصوص برنامه و فعاليت هاي اساسي مدرسه در ابتداي سال
18-ارايه بيلان كاري در خصوص هزينه ها و عملكرد مدرسه حداقل هر سه ماه يكبار به اولياء و شوراي مدرسه
19- مراقبت از تطابق ميزان شهريه دريافتي با ضوابط و مقررات آموزش و پرورش ادارات مناطق در مدارس خاص
20-حضور مستمر و مؤثر در مدرسه به خصوص در روزهاي بازديد همكاران و ساماندهي حضور درجلسات خارج از مدرسه ( حضور در بسياري از اين جلسات كه از طرف افراد يا ادارات گوناگون برگزارمي گردد قابل اولويت بندي است)
«ن وَالقَلَم وَ ما یَسطُرُون»
هفته ی کتاب و کتابخوانی بر مردم فرهنگی و بالندگان اندیشه و دانش پرور ایران زمین فرخنده و گرامی باد.
امید است به یاری پروردگار و اراده ی توانمند، ایرانیان دانشمند و دانش پایه همواره برای آبادانی فرهنگی و ساختاری ایران بزرگ با خواندن کتاب و پاسداشت ارزشهای نوشتاری نویسندگان توانای میهنمان کوشش نمایند.
ای نور خدا امام هادی(ع)
وی مکتب عشق را منادی
ای در کف تو لوای قرآن
وی مجری آیه های قرآن
در اوج طلوع روشنائی
آیینه ی پاک حق نمائی
*ولادت جد بزرگوار امام زمان(عج) تبریک و تهنیت باد*
وجود تابناک امام هادي (ع) ، روشني بخش جهان پر از ظلم و ستم و جهل و بي ايماني و مايه افتخار و مباهات دوستداران اهل بيت (ع) بود. وي رسالت امامان پيش از خود را به خوبي به انجام رسانيد.
به مناسبت میلاد با سعادت امام علی النقی؛ حضرت هادی علیه السلام چهل حدیث از آن امام بزرگوار را مرور می کنیم.۱-تشخيص : جدا كردن اقلام غير لازم و دور ريختن آنها
2- ترتيب :
مرتب كردن اقلام بنحوي كه به آساني بتوان بدان دست يافت .3- تنظيف
: تميزكردن محيط كار ، بطوري كه هيچ جاي آنكثيف نباشد .
4- تثبيت :
نگهداري همه چيز در وضعيتي سامان يافته ۵- تكليف : عادت به انجام هر كاري بنحو صحيح
در عصر كنوني ، تحولات شگرف دانش مديريت ، وجود نظام ارزيابي را
اجتناب ناپذير نموده است . به گونه اي كه فقدان ارزيابي درابعاد مختلف سازمان
اعم از ارزيابي استفاده ازمنابع و امكانات ،اهداف و استراتژي ها ،به عنوان يكي از
علائم بيماري سازمان قلمداد مي شود .هر سازمان به منظور آگاهي از ميزان
مطلوبيت و كيفيت فعاليت هاي خود ، بالاخص در محيط هاي پيچيده پويا ،
نياز مبرم به نظام ارزيابي دارد . از سوي ديگر فقدان وجود نظام ارزيابي و
كنترل در يك سيستم به معناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون
سازماني تلقي مي گردد كه پيامد آن كهولت و در نهايت ، « مرگ سازمان »
است .
ممكن است بروز پديده مرگ سازماني به علت عدم وقوع يكباره آن ،از سوي مديران
عالي سازمان ها احساس نشود ، اما مطالعات نشان مي دهد كه فقدان نظام
كسب بازخورد ، امكان انجام اطلاعات لازم براي رشد ، توسعه و بهبود فعاليت
هاي سازمان را غير ممكن مي نمايد كه سر انجام اين پديده « مرگ سازماني »
است . صاحب نظران و محققين معتقدند كه عملكرد ، موضوعي اصلي درتمامي تجزيه
و تحليل هاي سازماني است وتصورسازماني كه شامل ارزيابي واندازه گيري عملكرد
نباشد مشكل است . آنان توجه به موضوع عملكرد سازماني را موجب توسعه تئوري
سازماني ذكر مي كنند و عملكرد را موضوع اصلي در فضاي عملي نيز مي دانند .
از اين روي اين موضوع توجه محققين سازمان ومديريت ، علوم سياسي ، اقتصاد
دانان و مديران اجرايي را به خود جلب نموده است . ارزيابي و اندازه گيري عملكرد
موجب هوشمندي سيستم و برانگيختن افراد در جهت رفتار مطلوب مي شود
و بخش اصلي تدوين و اجراي سياست سازماني است
شورای معلمان نقش به سزایی در بهبود، بهسازی، احساس تعلق، ایجاد علاقه مندی کسب مهارت نیروهای انسانی دارد. شورای آموزشی محل خوبی برای شناخت مشکلات ارائه راه حل، ایجاد روحیه تعاون و همکاری و دهها فایده دیگر است. در واقع مغز و قلب هر سازمان آموزشی شورای آن سازمان است.
ارزش و اعتبار معلمان در درجه ی اول تلاشی بر مبنای اسلامی، علمی و فلسفی آن است بر اساس پژوهش های انجام شده هر چه تصمیمات با فکر و مشارکت افراد بیشتری گرفته شود ، از استحکام و درستی بالاتری برخوردار است مسائلی که به نظر و رای همگان گذاشته می شود از خطای کمتری برخوردار است و به نسبت دخالت آرا زیادتر، و همه جانبه تر خواهد بود.
يينه ي افتخار و سربلندي جامعه ي دانش آموزي ايران گرايزدهم آبان ماه ، روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، نماد، معرف ونمانقلاب دوم» پرچم دار بيداري مردم ملت بزرگ ايران به بركت خون شهيدان است ومعمار تمدن نوبن ايران اسلامي، در سخناني نغز به تحسين وستايش ازآن رادمردي ها گشودند واين پيروزي را «يكي از بزرگترين كارهايي كه درانقلاب باشد» ناميدند.
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ
«همانا خداوند هيچ تغييري در(اوضاع حاكم بر) جامعه اي نمي دهد مگر آنكه ايشان (امور مربوط به) خود رادگرگون سازند» قران کريم: رعد/11
حضرت امام خميني (قدس سره الشریف):
«من به همه مسئولين و دست اندركاران سفارش مي كنم كه به هر شكل ممكن وسايل ارتقاي اخلاقي و اعتقادي و علمي و هنري جوانان را فراهم سازيد و آنان را تا مرز رسيدن به بهترين ارزشها و نوآوريها همراهي كنيد و روح استقلال و خود كفايي را در آنان زنده نگهداريد.» صحیفه امام. ج 21 ص96
اوصاف پارسایان خداوند پاک و برتر مخلوقات را آفرید در حالی که از اطاعتشان بی نیاز، واز گناهشان ایمن بود، زیرا عصیان عاصیان به او زیان نمی رساند، و طاعت مطیعان اورا سود نمیدهد. پس روزی آنان را در میانشان تقسیم کرد، و هر کس را در دنیا در جایی که سزاوار بود قرار داد. پارسایان و پرهیزکاران در این دنیا اهل دانش هستند، گفتارشان صواب، جامه آنان میانهروی و روش آنان فروتنی است.از آنچه خدا بر آنان حرام کرده چشم پوشیده، و گوشهای خود را وقف دانش سودمند نمودهاند.
«تدبير»
قبل از انجام دادن كارها ،سبب دورماندن از «پشيماني» مي شود .
«امام علي (ع)»